BANKALARIN BİLGİ SİSTEMLERİ VE ELEKTRONİK BANKACILIK HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK


BANKALARIN BİLGİ SİSTEMLERİ VE  ELEKTRONİK BANKACILIK HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK



15 Mart 2020 pazar günü yayımlanan resmi gazetede bankacılık hayatını ve kullanıcıların erişim kolaylığı sağlayacağı bir yönetmelik yayımlandı.

Yayımlanan yönetmelikte Kullanıcı yani müşterileri ilgilendiren kısımlara kısaca değinmeye çalışacağım;

Bu yönetmelikte Bilgi sistemleri denetimi artık yönetim kurulu üyelerinin de sorumlu olduğuna dair güncelleme yapıldı.

  • Bankacılık işlemlerinin tersine hizmet verilmesinin önü açıldı.

Örneklemek gerekirse;
Kredi kartınızın limitini arttırma işlemini internet ve mobil bankacılık üzerinden sağlayabilirken, limit azaltma işlemleri için bankanın şubesine veya çağrı merkezine giderek bu işlemi yapmanız gerekiyordu. 1.07.2020 itibari ile şube ve çağrı merkezine gerek duymadan mobil veya internet bankacılığı üzerinden bu işlemi yapabilecek veya kredi kartınızı iptal edebileceksiniz.

  • Bankacılık işlemlerinde vazgeçilmez güvenlik sorusu Anne Kızlık soyadı hayatımızdan çıkıyor.

Bankalar artık müşterilerini tanımak için anne kızlık soyadını sormayacak bunun yerine kimlik üzerinde bulunmayan 2 adet güvenlik kriterleri ile güvenlik ve müşteri tespit işlemleri kullanılacak. 

  • Tek kullanımlık SMS ve  OTP-SMS ler kaldırılacak.


Uzaktan kayıt ve aktivasyonlarda artık müşterilere tek kullanımlık SMS ve OTP SMS ler kaldırılıyor bunun yerine müşterinin mobil veya bilgisayarı üzerinden yapılan girişlerde tanımlamalar üzerinden yapılacak tanımlar ile ilerlenecek.

  • Açık Bankacılığın önü açılıyor

Müşteri/Kullanıcılar buradan nasıl mı yararlanacak diye soruyorsanız ve avantajları ne mi olacak kısaca bahsedelim.

Bir bankanın müşterisi oldunuz ve orada sizi sisteme tanımlayarak bilgileriniz kaydettiler ve günvelik işlemlerinizi tamamladıklarında artık yeni bir bankaya gittiğinizde veya elektronik para kuruluşu üzerinden bir hesap açmak istediğinizde kurumların bir birleri ile yapmış olduğu Veri alışverişi (API) üzerinden sizin bilgilerinizi teyit edip onaylayacak ve tekrar tekrar aynı bilgileri girme/verme süreçleri ortadan kalkacak. Bunun yanında Bankaların kendi aralarında yapacağı veri alışverişi ile Tek  bir yerden hesaplarınızı kontrol etme ve inceleme şansınız da olabilecek.

  • Bankalar artık Güvenliğini daha çok önemsemek ve dikkat etmek zorunda

Daha önce müşteri/Kullanıcıların yaşamış oldukları kredi kartı kopyalama hesaplarının hacklenmesi gibi durumların sorumluluğu bankalara aktarıldı ve kullanıcının sorumluluğu olmaktan çıktı.

  • Sim Kart  Bloke ve Operatör değişikliği  artık bankanın sorumluluğunda

Müşteri/Kullanıcının sim kart veya operatör değişikliği nedeniyle banka şubelerine veya ATM ye giderek güncellemeleri gerekiyor yada çağrı merkezleri üzerinden yapacağı görüşme doğrultusunda sim kart/Operatör blokesi kaldırılıyordu. 1 Temmuz 2020 İtibariyle Bankaların GSM operatörleriyle yapacağı entegrasyon ile bu süreç de ortadan kalkacak müşteri/kullanıcı bankasını aramadan otomatik olarak bloke kaldırılacak.

Kısaca Müşteri ve kullanıcılar için özetlediğimiz  yönetmeliğin tamamına linkten ulaşabilirsiniz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

T.C. Merkez Bankası, 6493 Sayılı Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Taslağı’nı Görüşe Açtı

6493 Sayılı Kanunun ikincil düzenlemelerinde Mevzuat 2.0 yayımlandı.

6493 Sayılı Kanun'un ikincil düzenlemeleri hakkında