Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik

Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik 



Merakla beklenen  Ödeme Ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri Ve Elektronik Para Kuruluşları yönetmeliği 01.12.2021 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi ve 1 yıl uyum süresi tanındı.

Yönetmeliği incelediğimde gözüme çarpan ve yeni eklenen yükümlülükleri özetlemeye çalıştım,

Keyifli okumalar,

İzin Alma Süreci;

Ödeme ve Elektronik Para kuruluşu lisans başvuru süreci 2. olarak planlanmış gibi görünsede 3 aşamalı bir adım ile lisans değerlendirmesi yapılacak
  • Faaliyet izni başvurusu yapacak şirket  unvan bilgisi tescil edilmeden önce ilgili formlar ve dilekçeyi Bankaya ileterek başvuru sürecini başlatmalı.
  • Bildirim Dilekçesi ve esas sözleşme taslağı ve başvuruda belirtilen ücret olarak 500.000,00 TL'nin dekontu ile dosya teslim edilir. İstihbarat süreci başlar.
  • İstihbari inceleme süreci olumlu geçen kuruluş için nihai onay aşamasına ilişkin bilgi ve belgeler talep edilir ve bankanın kararı beklenir.
Ödeme hizmeti ve elektronik para kuruluşu olmanın maddi yükümlülüklerinde ciddi bir artış yapılmış.

Önceki ve güncellenen yönetmelikte ödenmiş sermaye tutarı değişmese de;
-  (e) bendinden hizmeti veren kuruluşlar 1 Milyon TL,
- Ödeme kuruluşları 2 Milyon TL,
- Elektronik Para Kuruluşları 5 Milyon TL olan 
*Sadece kanunla değiştirilebilecek 



Asgari özkaynak hesaplaması değiştirilerek üçlü yapı öngörülmüş, Fatura ödeme kuruluşları için 3 milyon TL, diğer ödeme kuruluşları için 5 milyon TL ve elektronik para firmaları için 13 milyon TL minimum yeterlilik istenmektedir. Müşteri, temsilci sayısı ve asgari özkaynak hesaplamasında geçmiş yıl karı gibi pek çok parametre de dikkate alınıyor. 

Nihai onay alan Kuruluş Merkez Bankasına ayrıca 1 Milyon TL Lisans bedeli ödemesi yapacaktır.

Not: yatırılacak harçlarda +BSMV olacak şekilde yatırılması gerekmektedir. 

Teminatların nakit olarak yatırılabileceği gibi Devlet iç Borçlanma Senedi (DİBS) olarak yatırılması mümkündür.

Fatura Ödemeye Aracılık

Fatura ödeme hizmeti -(e) bendinden faaliyet yürüten ve bu bentten lisans alan kuruluşlar, fatura üreten kurum ile anlaşma yapmaları gerekmekte olduğu tekrar vurgulanmış ve yeni yönetmelikte fatura üreten kurumla anlaşma yapan banka yada ödeme kuruluşu yaptığı anlaşma/sözleşme içerisinde 6493 sayılı kanun kapsamında bu hizmeti sunabileceğine dair madde olmak şartıyla diğer ödeme hizmet sağlayıcılarına fatura ödeme hizmeti sunabilecek.

Ergin Olmayan kullanıcıların Müşteri olarak kabulü

  • Elektronik Haberleşme işletmecisi ergin olmayan  ön ödemeli veya faturalı kullanıcıların (Mobil ödeme hizmeti sağlayıcıları - d) bendinde sayılan hizmetleri, ergin olmayan kişinin yasal temsilcisinin onayı ile hizmete açabilecek.
  • Elektronik Haberleşme işletmecisi ergin olmayan kullanıcıların yasal temsilcisi tarafından takip edilebilmesini sağlayacak uygulama sunmaları gerekecek.
  • Elektronik Haberleşme işletmecisi ile ön ödemeli  veya faturalı kullanıcının  sözleşme tesisi sırasında veya daha sonra ergin olmadığını ve hattın kullanıcısının kendisinden farklı bir kişi olduğu beyan etmediği durumda yönetmelik gereğince hattın kullanıcısı ve ergin olduğu kabul edilecek.
  • Elektronik haberleşme işletmecisi kullanıcısına tek seferde beşyüz Türk Lirasını ve bağlı bulunduğu hatların toplam aylık tutarı binikiyüzelli Türk Lirasını geçemez. Banka bu limitleri üç katına kadar arttırmaya yetkilidir.
  • Elektronik haberleşme işletmecisi, hizmet açtırma ve kapatma taleplerini çağrı merkezi üzerinden ve yazılı başvuru veya iletişim kurumdan onay alması halinde sorumluluğu kontrolünde olan ve temsilcisi olduğu kuruluş aracılığıyla da yerine getirebilecek.

Koruma hesaplarının Nemalandırılması

Yönetmelikte dikkat çeken bir diğer konu Koruma hesaplarının nemalandırılması oldu. Elektronik para hariç kuruluşlar koruma hesabında tuttukları bakiyeleri değerlendirme imkanı sunularak yeni bir gelir imkanı sağlanmış oldu.


BKM Üye işyeri fraud kontrolü 

Üye işyeri kabulünde BKM sorgusu ve kaydının yapılacağı merkezi bir sistem geliyor.
Böylece fraud yönelimi olan bir üye işyeri daha kısa sürede tespit edilecek ve sisteme dahil olamayacak.


Temsilcilik

Ödeme ve Elektronik para kuruluşları temsilci adayı ile sözleşme yaptıktan takiben onbeş iş günü içerisinde, TÖDEB - Türkiye Ödeme Ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği'ne bildirmekle yükümlü olup onayı olmadan işlem yapmasına izin verilmeyecek.
Kuruluşla temsilcilik ilişkisinin sona ermesinden itibaren beş iş günü içerisinde, temsilcinin kayıtlarını listeden sildirtmek üzere Birliğe bildirimde bulunur.


Ayrıca PTT de temsilcilerini birliğe bildirmekle yükümlüdür.

Anonim Ön Ödemeli Kartlar

Anonim ön ödemeli kartlar kullanıcının fiziki olarak bulunduğu işletmelerde işlem yapabilecek ve online ödemelere kapalı olacak.

Fiziken kullanıldığı ödeme işlemleri ile Güven Damgası alan hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcılar nezdinde yapılacak mal veya hizmet alımlarına ilişkin ödeme işlemleri ve fatura ödeme işlemlerinde kullanılabilecek.



Stabil koinler artık e para düzenlemesine tabi

Stabil koin-dijital para çıkaran kuruluşlar elektronik para ihraç eden olarak kabul ediliyor. Bu kuruluşlara özgü düzenlemeler banka tarafından hazırlanacak yönetmeliklerle belirlenecek.
    




BKM ve Açık Bankacılık

Açık bankacılık kapsamında bankaların objektif bir sebebe dayanmadan API’lerine erişimi sağlayamama lüksü BKM ile ortadan kalkıyor. Böylece lisans almış tüm açık bankacılık kuruluşları (Ödeme Başlatma Hizmeti Sağlayıcıs -ÖHS) ve Hesap Hizmeti sağlayıcısı -HHS ) bankalara yalnızca web servis üzerinden değil API üzerinden de eksiksiz erişebilecek. 

ÖHS ve HHS hizmeti sağlayacak kuruluşların BKM’nın teknik ve operasyonel yükümlülüklerine uyumlu olması, bunun için BKM’nin kontrol ve değerlendirmelerinden geçerek sertifika alması gerekmektedir.

Diğer yandan hesap bilgisi hizmeti sunan firmalar ödeme hizmeti şirketlerinin başka faaliyet gösterememe kuralına istisna olarak idari ve operasyonel süreçlere ilişkin bilgi hizmetleri sunabilmeleri sağlanmakta.






Kaynak;
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/12/20211201-1.htm - Gürcan Avcı,
Görseller; https://www.vectorstock.com/, https://fintechistanbul.org/


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

T.C. Merkez Bankası, 6493 Sayılı Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Taslağı’nı Görüşe Açtı

6493 Sayılı Kanunun ikincil düzenlemelerinde Mevzuat 2.0 yayımlandı.

6493 Sayılı Kanun'un ikincil düzenlemeleri hakkında