Geçek Faydalanıcı Kimdir?

 

Gerçek Faydalanıcı Tanımının Açıklanması





Gerçek Faydalanıcı bir işlemin gerçekleşmesinde asıl yararlanan yada işin asıl faydalanıcısının kim olduğu konusunda işlemi yapan kuruluş tarafında tespit edilmesi gerekmektedir. Tespit edilen gerek faydalanıcının bilgileri doğrultusunda ise Seç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı kapsamında gereken kontrolleri yapmalı ve şüpheli bir durum tespit edildi ise bu doğrultuda aksiyon almalıdır.

 Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı Önlenmesine dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik ve Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Sıra No: 529'da Gerçek faydalanıcı "Yükümlü nezdinde işlem gerçekleştiren gerçek kişileri, adına işlem yapılan gerçek kişi, tüzel kişi veya tüzel kişiliği olmayan teşekkülleri nihai olarak kontrolünde bulunduran ya da bunlar üzerinde nihai nüfuz sahibi olan gerçek kişi veya kişileri," olarak tanımlanmıştır.

Gelir idaresi başkanlığı tarafından 05.09.2022 tarihinde "Gerçek Faydalanıcı Tanımının Açıklanması" konusunda sirküler yayımladı.

Yayımlanan bu sirkülerde gerçek faydalanıcının belirlenmesi hususunda izlenmesi gereken yollara dair bilgilere yer verdi. 


Tarih: 05/09/2022

Sayı: VUK-145/2022-8


T.C.

HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI
Gelir İdaresi Başkanlığı

VERGİ USUL KANUNU SİRKÜLERİ/145

Konusu: Gerçek Faydalanıcı Tanımının Açıklanması

Tarihi: 05.09.2022

Sayısı: VUK-145/2022-8

1. Giriş

Başkanlığımıza iletilen talepler doğrultusunda, 529 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 5 inci maddesi uyarınca gerçek faydalanıcının belirlenmesine ilişkin açıklamalar bu sirkülerin konusunu oluşturmaktadır.

2. Gerçek Faydalanıcının Belirlenmesi  

529 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde de belirtildiği üzere gerçek faydalanıcı mutlaka gerçek kişi olmak zorundadır. Gerçek faydalanıcının belirlenmesinde aşağıdaki unsurlar bir bütün olarak dikkate alınarak tespit yapılır. Yine aynı Tebliğde açıklandığı şekilde gerçek faydalanıcı;

a) Tüzel kişiliğin yüzde yirmi beşi aşan hissesine sahip gerçek kişi ortakları,

b) Tüzel kişiliğin yüzde yirmi beşi aşan hissesine sahip gerçek kişi ortağının gerçek faydalanıcı olmadığından şüphelenilmesi ya da bu oranda hisseye sahip gerçek kişi ortak bulunmaması durumunda, tüzel kişiliği nihai olarak kontrolünde bulunduran gerçek kişi ya da kişileri,

c) (a) ve (b) kapsamında gerçek faydalanıcının tespit edilemediği durumlarda, en üst düzey icra yetkisine sahip gerçek kişi ya da kişileri ifade eder.

Tüzel kişiliğin yüzde yirmi beşi aşan hissesine sahip gerçek kişiler, her halükarda bildirilmelidir. Bununla birlikte anılan Tebliğin (b) ve (c) bentleri kapsamında da gerçek faydalanıcının belirlenmesi halinde bu kişi veya kişilerin isimleri gerçek faydalanıcı bildirim formunda bildirilir. Söz konusu formun ilgili bölümlerinde gerçek faydalanıcı ile ilgili gerekli açıklamalar yapılır.

3. Doğrudan ve Dolaylı Kontrol

Bir gerçek kişi, tüzel kişiliği olan veya olmayan teşekkülü doğrudan ya da dolaylı bir şekilde nihai olarak kontrolünde bulundurabilir. Bir teşebbüste doğrudan ya da dolaylı olarak yüzde yirmi beşten fazla hissesi olmadığı halde farklı araçlarla nihai kontrole sahip kişiler de teşebbüsün yüzde yirmi beşi aşan hisse sahipleri ile birlikte gerçek faydalanıcı olarak kabul edilir. 

Örneğin; yönetim ya da denetim kurulu üyelerinin çoğunluğunu atama, görevden alma, şirket adına verilen kararlarda sözleşme ya da aile bağları gibi farklı yollarla önemli ölçüde söz sahibi olan kişi veya kişilerin tüzel kişiliği olan veya olmayan teşekkülü nihai olarak kontrol altında bulundurduğu kabul edilir. Gerçek Faydalanıcı Bildirim Formunun ilgili bölümlerinde buna ilişkin gerekli açıklamalar yapılır.

Örnek 1: A şirketinin %80 hissesine sahip olan bir B şirketinin %40 oranında hissedarı olan Y kişisi, A şirketinde %80 x %40 = %32 oranında dolaylı olarak pay sahipliği olması sebebiyle A şirketinin gerçek faydalanıcılarından birisidir.

Örnek 2: Şirketin kurucusu Z kişisi şirkette paylarını çocuklarına devretmiş; fakat yönetim kurulu başkanı olarak şirkette görev almaya devam etmektedir. Z kişisi, yönetimde yer alan kişilerin çoğunluğunu atama veya görevden alma konusunda yetkilidir. Bu durumda Z kişisi şirketin gerçek faydalanıcılarından birisidir.

4. En Üst Düzey İcra Yetkisine Sahip Kişiler

"En üst düzey icra yetkisi”ne sahip kişiler ifadesi ile; tüzel kişiliğin ticari faaliyetini temelden etkileyen stratejik kararlar alabilme yetkisine sahip gerçek kişi veya kişiler ile, günlük veya olağan işleri yürüten, yönetim kurulu başkanı, genel müdür, mali işler direktörü gibi üst düzey bir yönetim pozisyonu aracılığıyla icra kontrolünü elinde bulunduran gerçek kişi veya kişiler olarak anlaşılmalıdır.

Duyurulur.
Bekir BAYRAKDAR
Gelir İdaresi Başkanı


Sevgi ve saygılarımla...

Ömer Şahin


Bizi sosyal medyadan takip edebilirsiniz.

 


Kaynak : 
https://www.gib.gov.tr/node/161188
Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı Önlenmesine dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

T.C. Merkez Bankası, 6493 Sayılı Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Taslağı’nı Görüşe Açtı

6493 Sayılı Kanunun ikincil düzenlemelerinde Mevzuat 2.0 yayımlandı.

6493 Sayılı Kanun'un ikincil düzenlemeleri hakkında