Banka, Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının Üye İşyeri Fesih Nedenleri

Üye İşyeri Fesih Nedenleri



    Banka, ödeme ve elektronik para kuruluşların fesih süreçlerini uygularken kart sağlayıcı kuruluşların belirlemiş oldukları kurallar uymamaları sebebiyle gerçekleşmektedir. Üye işyerlerinin kart sağlayıcılarının belirlemiş oldukları kurallara uymamaları durumunda banka, ödeme ve elektronik para kuruluşları üye işyerinin sözleşmesinin feshini gerektirir ve fesih süreci başlatılmalıdır. Böyle bir durumlarda karşılaşıldığında banka, ödeme ve elektronik para kuruluşuna yansıyan parasal cezalar sözleşme doğrultusunda üye işyerine yansıtılması mümkündür, bu cezaların yansıtılması için sözleşmeye ilgili madde/maddelerin eklenmesi kuruluşların riskini düşürmektedir.

Ayrıca sözleşme gereği tek taraflı olarak fesih hakkı kullanmaları durumunda banka, ödeme ve elektronik para kuruluşlarınca fesih nedenleri kart kuruluşlarına bildirmek ve raporlamak zorundadırlar. Bu sebepledir ki üye işyerinin kart sağlayıcılarının kurallarına uymaması nedeniyle sözleşmesi fesih edilmesiyle ciro ve itibar kaybıyla karşı karşıya kalması muhtemel bir durum olmakla birlikte pos yasaklısı olarak kayda girildiğinde üye işyeri 1 yıl süreyle banka, ödeme ve elektronik para kuruluşlarıyla sözleşme yapamamaktadır. 

Banka, ödeme ve elektronik para kuruluşlarının üye işyeri fesih sebeplerinden bazılarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz,

  •  İŞ BİRLİĞİ YÖNTEMİ İLE NAKİT KULLANMA (FİKTİF İŞLEM)
Üye işyeri tanıdığı, güvendiği yada kendisine yönlendirilen kişiler ile anlaşmalı yürüttüğü bu süreçte belli bir komisyona katlanarak karttaki bakiye ile ürün/hizmet almış gibi gösterilir bu işlem ile kartta bulunan bakiye belli bir maliyete katlanılarak fon'a çevrilmiş olur. Bu tarz işlemleri yapan üye işyerinin tespit edilmesi halinde sözleşme feshi gerektirir.

  •  KAYIP-ÇALINTI KART KABÜLÜ
Üye iş yerlerinin kayıp-çalıntı kartları kabul etmesi durumu banka, ödeme ve elektronik para kuruluşlarının üye iş yeri ile sözleşme fesih etme sebeplerinden biridir. 1 ay içerisinde 10 kez kayıp-çalıntı kart kabul eden yada 2.000 TL toplamda fraud işlemi alan üye işyerinin chargeback otomatik olarak açılır. Banka, ödeme ve elektronik para kuruluşu ile sözleşme fesih edilir.

  • TELEFON VE İNTERNET DOLANDIRICILIĞI/SAHTEKARLIĞI

Telefon ve internet sahteciliği gözlenen üye iş yerlerinde fesih işlemi uygulanabilir. Chargeback yapılan bütün işlemlerin TC40 bildirimleri de söz konusu olan tarihin ardından 7 iş günü içerisinde kart sahibi bankaların Visa, Mastercad ve BKM'ye iletilmesi zorunludur. Söz konusu olan bu sahtecilik bildirimlerinin ciroya oranı ile belirlenen kritik eşiklerin üstüne çıkıyorsa chargeback penceresi açılır ve üye iş yeri ile banka, ödeme ve elektronik para kuruluşu arasındaki sözleşme fesih edilir. Banka, Ödeme ve Elektronik para kuruluşuna ansıyan parasal cezalar sözleşme doğrultusunda üye işyerine yansıtılması mümkündür.

  • CHARGEBACK VE CREDİT VOUCHER (ALACAK BELGESİ)  

Üye İş yeri yaptığı cironun çok üzerinde yani kabul edilmesi mümkün olmayan düzeyde chargeback alması ya da Credit Voucher (Alacak Belgesi), sayısının düzenli ve artan bir biçimde nakit kullanıldığını gösterecek düzeyde olduğu tespiti halinde üye iş yeri sözleşme feshi uygulanmalıdır.

Credit Voucher (Alacak Belgesi) : kart hamillerinin üye işyerinden kredi kartı kullanarak almış oldukları bir mal veya hizmetin iadesi/iptali ya da yanlışlıkla yapılmış fazla tahsilatın düzeltilmesine yönelik üye işyeri tarafından düzenlenen belgeye denir.



  •  SAHTE KART KABULÜ

Gerçek ve geçerli kartın bilgileri ile oluşturulan kopya kartlardır. Kart işlemlerine yeteri kadar dikkat etmeyen ve sahte kartlar üzerinde sürekli işlem yapan  üye iş yerleri yüksek riskli iş yeri olarak kabul edilmektedir. Bu sebeple banka, ödeme ve elektronik para kuruluşu ile sözleşmelerinde fesih işlemine gidilmesi söz konusu olabilir.

  •  KOMİSYON EKLEME

Üye İş yeri, söz konusu olan kredi kartı alışverişlerinde ürün/hizmet üzerinde belirtilmemiş ise kart hamilinden ekstra komisyon talep etmesi kabul edilebilir bir durum değildir. Dolayısıyla üye iş yeri, alışveriş esnasında kart hamilinden herhangi bir ad altında ekstra komisyon talep etmesi bu durumun banka, ödeme ve elektronik para kuruluşuna şikayet olarak yansıdığında ve belgelendiğinde ilgili ödeme hizmet sağlayıcı tarafından üye iş yerine sözleşme fesih yaptırımı uygulanabilir.

"6493 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca ödeme kuruluşları, elektronik para kuruluşları, 5411 sayılı Kanun kapsamındaki bankalar ve PTT ödeme hizmeti sunabilir ve bu kuruluşlar “Ödeme Hizmeti Sağlayıcısı” olarak adlandırılırlar."

  • ÜYE İŞYERİNİN İFLASI/FAALİYETİNİ DURDURMASI

Üye İşyerinin herhangi bir nedenle ticari faaliyetini durdurması/sonlandırması nedeniyle kart kabul etmeyecek duruma gelmesi halinde sözleşme feshi uygulanır.

  • VİSA, MASTER BKM FRAUD RAPORLARI 

Visa, Mastercard VEBKM, tarafından fraud sayılarının ve chargeback (ters ibraz) sayılarının azaltılmasını sağlamak amacıyla uygulanan ceza programları dikkate alındığında, üye işyerinin Fraud ve Chargeback sayılarının kurallarla belirlenmiş eşikleri aşması durumda üye işyeriyle olan sözleşmenin fesih nedenidir.

  • POS'un AMACI DIŞINDA KULLANIMI

POS'un amacı dışında kullanımı sonucunda fesih uygulaması söz konusu olabilir. Yani POS'un nakit için ya da borç kapatmak/döndürmek amacıyla kullanımı üzerine şüphe duyan banka ve ödeme-elektronik para kuruluşları üye iş yerinin sözleşme fesih nedenidir.









Kaynak :

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

T.C. Merkez Bankası, 6493 Sayılı Kanun’da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Taslağı’nı Görüşe Açtı

6493 Sayılı Kanunun ikincil düzenlemelerinde Mevzuat 2.0 yayımlandı.

6493 Sayılı Kanun'un ikincil düzenlemeleri hakkında