6493
sayılı “Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun”un ve
alt mevzuatının yayımlanması ile fatura ödemesine aracılık edilmesine yönelik
hizmetlerin ilgili Kanun kapsamına alınması ve bu işlemlere aracılık eden
şirketlerin BDDK (01.01.2020 Tarihi itibari ile Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası) düzenleme ve denetimine tabi kılınması ile Türkiye Bankalar Birliği
(TBB)’nin, Fatura Ödeme Hizmeti Veren Şirketlerle bankaların ilişkilerini
düzenleyen 05 Kasım 2009 tarihli ve 1016 sayılı “Bazı Gerçek ve Tüzel
Kişilerin, Bankaların Sunduğu Olanakları Kullanarak Üçüncü Kişiler Adına
Aracılık Hizmeti Vermesine İlişkin Bankalar Tarafından Uyulması Gereken
İlkeler” başlıklı düzenlemesinin bazı hükümlerinin değiştirilmesi ihtiyacı
doğmuş ve Türkiye bankalar birliği tarafından yapılan düzenleme şu şekildedir;
Birlik
Statüsünün 4'üncü maddesinin (1) numaralı fıkrası ve (2) numaralı fıkrasının
(s) bendive 5411 sayılı Bankacılık Yasasının 81'inci maddesinin (2) numaralı
fıkrasında yer alan"Üyeler, birliklerin statüsüne ve birlikler tarafından
alınacak karar ve tedbirlere uymakzorundadır" hükmü göz önünde tutularak,
5 Kasım 2009 tarih ve 1016 sayılı Tebliğ yerinegeçmek üzere aşağıdaki düzenleme
yapılmıştır.
1. Bankalar, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul
Kıymet Mutabakat Sistemleri, ÖdemeHizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları
Hakkında Kanunun ("Kanun") 12 nci maddesininbirinci fıkrasının (e)
bendi çerçevesinde fatura ödemelerine aracılık edilmesine yönelikhizmetleri
sunmaya yetkili bir ödeme kuruluşu veya elektronik para kuruluşu ile
bukuruluşların temsilcileri haricindeki gerçek veya tüzel kişilerin fatura
tahsilatı işlemlerini ticariamaçla gerçekleştirmesine yönelik olarak, internet
bankacılığı ve kredi kartı hizmetini faturaödeme amaçlı olarak kullanmalarına
izin vermezler. Bir müşterinin fatura tahsilat işlemleriniKanuna aykırı olarak
ticari amaçla gerçekleştirip gerçekleştirmediğinin tespitine yönelikolarak
aşağıdaki tedbirler alınır:
b. Bir
tüzel kişiye ait hesap/hesaplardan yapılan vergi ödemesi, fatura ödemesi,
kredikartlarına yapılan ödeme, SGK prim ödemesi ve trafik cezası ödemesi gibi
işlemlerin aylıktoplamının 70 adedi geçmesi ya da sıklıkla tekrar eden ve
birbiriyle bağlantılı olması halindeişlemlerin yapıldığı hesaplar ve işlemler
incelenir.
c. Bir
gerçek kişiye ait kredi kartı ile yapılan işlemler de kontrol edilerek, fatura
üretenkurumların internet sitelerinden ayda toplam 30 adetten fazla fatura
ödemesi yapıldığı tespitedilen kredi kartları, amaca uygun kullanılıp
kullanılmadığı açısından incelenir.
d. Bir
tüzel kişiye ait kredi kartı ile yapılan işlemler de aynı şekilde kontrol
edilerek, faturaüreten kurumların internet sitelerinden ayda toplam 70 adetten
fazla fatura ödemesi yapıldığıtespit edilen kredi kartları, amaca uygun
kullanılıp kullanılmadığı açısından incelenir.Yapılan incelemeler sonucunda,
bankaların sunmuş oldukları hizmetlerin üçüncü kişileradına ticari amaçla
kullandırıldığının tespit edilmesi halinde, gerekli önlemler alınarak bu türişlemler
engellenir.
2. 6493 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi çerçevesinde fatura ödemelerine
aracılık edilmesine yönelik hizmetleri sunmaya yetkili ödeme kuruluşu veya
elektronik
para kuruluşu ile bu kuruluşların temsilcileri, bankalar adına makbuz, dekont
vb.belgeler düzenleyemez, faaliyetlerinde banka adına işlem yaptıklarına dair
ifadelere yerveremez ve ticaret unvanlarında, işletme adlarında, markalarında,
makbuzlarında, her türlübelge, ilan veya reklamlarında ve kamuoyuna yaptıkları
açıklamalarda 'banka garantili','banka güvenceli' vb. ifadeler ile banka adına
işlem yaptıkları izlenimi yaratacak söz vedeyimleri kullanamazlar.Tebliğ
olunur.
a. Bir
gerçek kişiye ait hesap/hesaplardan yapılan vergi ödemesi, fatura ödemesi,
kredikartlarına yapılan ödeme, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) prim ödemesi ve
trafik cezasıödemesi vb işlemlerin aylık toplamının 30 adedi geçmesi halinde
işlemlerin yapıldığıhesaplar ve işlemler incelenir.
Tebliğ No
: 1020 Tarihi : 25 Nisan 2017
Yorumlar
Yorum Gönder