Kayıtlar

Tedbirler Yönetmeliği

Resim
  Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının önlenmesine dair tedbirler hakkında yönetmelik değişikliği  24 Şubat 2021 Tarihli ve 31405 Sayılı Resmî Gazete 2. Mükerrer  de yayımlanan TEDBİRLER yönetmeliğinde "yirmibin" ifadesi "yetmişbeşbin" olarak güncellemişti. Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik m.5/1/(b) ile yükümlüler, işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı yetmişbeşbin TL veya üzerinde olduğunda kimliğe ilişkin bilgileri almak ve bu bilgilerin doğruluğunu teyit etmek suretiyle müşterilerinin ve müşterileri adına veya hesabına hareket edenlerin kimliğini tespit etmek ve işlemin gerçek faydalanıcısının ortaya çıkarılması için gerekli tedbirleri almak zorunda kılınmıştı. 16 Haziran 2022 Tarihli ve 31868 Sayılı Resmî Gazete yayımlanan değişiklikle "yetmişbeşbin" ifadesi "seksenbeşbin" olarak güncellenmiş oldu.  Güncellenen bu ifade i

Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Raporları

Resim
Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Raporları Ödeme ve Elektronik para kuruluşları 6493 sayılı kanun  kapsamında denetime ve yükümlülükleri bulunmaktadır. Ödeme ve Elektronik para kuruluşlarının faaliyetlerini iç denetim, iç kontrol ve risk birimleri doğrultusunda denetler ve bu denetimleri üst mercilere ve yasal otoritelere (TCMB, MASAK) raporlama yaparlar.  Malumunuz geçtiğimiz yıl aralık ayında " Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Yönetmelik" yayımlanan yeni yönetmelik ile yürürlükten kaldırılmış ve " ÖDEME HİZMETLERİ VE ELEKTRONİK PARA İHRACI İLE ÖDEME  HİZMETİ SAĞLAYICILARI HAKKINDA YÖNETMELİK " için 1 yıl uyum süreci tanınmıştı, T.C. Merkez Bankası geçtiğimiz Günlerde yayınlamış olduğu tebliğ kapsamında yönetmelik ve tebliğ de 28.02.2023 tarihine kadar uzatmış oldu. Bu kapsamda hali hazırda yapılan raporlamaların sıklığı ile yeni denetim süreçleri eklenmiş olup aşağıda paylaşılmıştır. Kurul

FAST LİMİTİ YÜKSELDİ VE TR KAREKOD İLE ALIŞVERİŞ İMKANI

Resim
 FAST LİMİTLERİ YÜKSELTİLDİ VE TR KAREKOD İLE ALIŞVERİŞ BAŞLIYOR FAST Sistemi 8 Ocak 2021 itibarıyla vatandaşın kullanımını açılmış, 7 gün 24 saat para transfer imkanı veren bir sistem olarak TCMB tarafından geliştirilmiştir. FAST Sistemi, 8 Ocak 2021’te yaygın kullanımının yakından izlenmesi amacıyla 50 TL limitli olarak başlatılmıştı. FAST sisteminde üst işlem limiti 29 Ocak 2021 tarihinde 1.000 TL’ye, ardından  4 Ağustos 2021 tarihinde  2.000 TL’ye yükseltilmişti.  FAST Sistemine gösterilen yoğun ilgi ve ödemeler ekosisteminin dinamik gereksinimleri ve  ekonomik süreçler göz önünde bulundurularak para transferlerinde 2.000 TL olan FAST işlem tutar limiti de 21 Şubat 2022 tarihi itibarıyla 5.000 TL ’ye yükseltiliyor. Peki FAST sistemi nedir, nasıl kullanılır? FAST ile EFT‘nin farkı nelerdir? İşte A’dan Z’ye FAST sistemi hakkında merak edilenler, Fast Nedir? FAST (Fonların Anlık ve Sürekli Transferi) Sistemi, Merkez Bankası tarafından yeni işletime alınan anlık ödeme sistemidir. FAST’

Banka, Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının Üye İşyeri Fesih Nedenleri

Resim
Üye İşyeri Fesih Nedenleri      Banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşların fesih süreçlerini uygularken kart sağlayıcı kuruluşların belirlemiş oldukları kurallar uymamaları sebebiyle gerçekleşmektedir. Üye işyerlerinin kart sağlayıcılarının belirlemiş oldukları kurallara uymamaları durumunda banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşları üye işyerinin sözleşmesinin feshini gerektirir ve fesih süreci başlatılmalıdır. Böyle bir durumlarda karşılaşıldığında  banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşuna yansıyan parasal cezalar sözleşme doğrultusunda üye işyerine yansıtılması mümkündür, bu cezaların yansıtılması için sözleşmeye ilgili madde/maddelerin eklenmesi kuruluşların riskini düşürmektedir. Ayrıca sözleşme gereği tek taraflı olarak fesih hakkı kullanmaları durumunda  banka,  ödeme ve elektronik para   kuruluşlarınca fesih nedenleri kart kuruluşlarına bildirmek ve raporlamak zorundadırlar. Bu sebepledir ki üye işyerinin kart sağlayıcılarının kurallarına uymaması nedeniyle sözleşmes

ÖDEME VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARI ÖZ KAYNAK YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Resim
  6493 SAYILI KANUN İle HİZMET VEREN ÖDEME VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARIN ÖZ KAYNAK YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YENİDEN HESAPLANMASINA DAİR TEBLİĞ YAYINLANDI      2020 yılında hayatımıza giren Covid-19 pandemisiyle finans sektöründe teknolojinin kullanımı ve dijitalleşmenin ne kadar önemli oluğunun anlaşılmasını hızlandırdı. 2013 yılında kanunlaşma ve yasal bir otorite denetimi ile lisanslama sürecine dahil edilen Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının önemli rol aldığını ve pazardaki pastadan pay aldıklarını çıkartmış oldukları ürün ve hizmetlere görmekteyiz. Bu bağlamda TCMB olası müşteri mağduriyetlerin önüne geçmek ve firmaların finansal yeterliliklerini arttırmak üzere bir adım attı. Atılan bu adımla Ödeme ve elektronik Para kuruluşlarının öz kaynak yükümlülüğünün yeninden hesaplanmasına dair tebliğ yayınlanarak risklerin azaltılması ve daha sağlam bir zemine oturtulduğunu görmekteyiz. 22 Ocak 2022 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 31727 TEBLİĞ Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından: 1/12/2021  t

Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik

Resim
Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik   M erakla beklenen  Ödeme Ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri Ve Elektronik Para Kuruluşları yönetmeliği 01.12.2021 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi ve 1 yıl uyum süresi tanındı. Yönetmeliği incelediğimde gözüme çarpan ve yeni eklenen yükümlülükleri özetlemeye çalıştım, Keyifli okumalar, İzin Alma Süreci; Ödeme ve Elektronik Para kuruluşu lisans başvuru süreci 2. olarak planlanmış gibi görünsede 3 aşamalı bir adım ile lisans değerlendirmesi yapılacak Faaliyet izni başvurusu yapacak şirket  unvan bilgisi tescil edilmeden önce ilgili formlar ve dilekçeyi Bankaya ileterek başvuru sürecini başlatmalı. Bildirim Dilekçesi ve esas sözleşme taslağı ve başvuruda belirtilen ücret olarak 500.000,00 TL'nin dekontu ile dosya teslim edilir. İstihbarat süreci başlar. İstihbari inceleme süreci olumlu geçen kuruluş için nihai onay aşamasına ilişkin bilgi ve belgeler

Kredi Kartı / Üye İşyeri İşlemlerinde Uygulanacak Azami Oranlar

Resim
 KREDİ KARTI / ÜYE İŞYERLERİNDE UYGULANACAK AZAMİ ORANLAR      Merkez bankası tarafından  01.12.2021 tarihi itibariyle   kredi kartı ve üye işyerlerine uygulanacak gecikme zammı(cezası), pos komisyon oranları yayınlandı. Üye İşyerlerine Uygulanacak Azami Komisyon Oranları Bankalar tarafından üye işyerlerine uygulanabilecek azami komisyon oranlarının hesaplanabilmesi için gerekli olan referans oran, bankaların 32-45 gün vadeli olarak açılan Türk lirası cinsi tüm mevduat türlerine uyguladıkları ağırlıklı ortalama faiz oranının ilan tarihi itibarıyla en güncel iki haftalık ağırlıklı ortalamasıdır. Taksitli mal ve hizmet alımlarında azami komisyon oranı, taksitsiz işlemlerde geçerli olan azami komisyon oranına her bir taksit için bu oranın en fazla yüzde 50’si ilave edilerek uygulanır. Söz konusu azami oranlara Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi dahil değildir. Aşağıdaki tabloda yer alan komisyon oranları ilgili dönemler için geçerli olan azami oranlar olup, tespit edilecek komisyon oran

ÖDEME HİZMETİ VE ÖDEME SİSTEMİ

Resim
  ÖDEME HİZMETİ VE ÖDEME SİSTEMİ   Yazımızın başlığı olan ve genelde aynı anlamda kullanılan bu kavramlar hakkında bilgi vermek isterim. Bankacılık, PTT ve Ödeme ve Elektronik Para sisteminde kullanılan bu kavramlar genelde aynı anlamda kullanılmakta olup aslında birbirinden farklı, kendi içerisinde birbirine bağlı olan kavramlardır.   Yazımızın başlığının ilk ifadesi olan Ödeme hizmetleri nedir öncelikle bunu açıklamaya ve örnekle pekiştirmeye çalışalım.  ÖDEME HİZMETİ , kullanıcının ödeme hesabına ya da ödeme hesabı bulunmaksızın yapılan para transferleri ile gerçekleşen işlemleri içerir. Ödeme hesabının işletilmesi, ödeme aracının ihracı-kabulü, mobil ödemelere ilişkin hizmetler, para havaleleri veya fatura ödemeleri de bu kapsamda yer alır. Örneğin bir müşteri banka, PTT ve ödeme ve elektronik para kuruluşundaki hesabından, başka bir banka veya ödeme ve elektronik para kuruluşu hesabına para gönderdiği zaman, banka, ptt ve ödeme ve elektronik para kuruluşu müşterilerine sunduğu

Orta Vadeli Program

Resim
  ORTA VADELİ PROGRAM Resmi gazetenin 5 Eylül mükerrer sayısında yayımlanan,  Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Bakanlığınca hazırlanan,  Orta Vadeli Program (2022-2024)’ın Onaylanması Hakkında Karar (Karar Sayısı: 4474) ile; Yukarıda yer alan içindekiler bölümden de anlaşılacağı üzere ekonominin güçlenmesi, işsizliğin azaltılması ve istikrar sağlanması gibi bir çok alan için çalışmalar yayımlanmış bulunmakta. burada bizim baktığımız taraf ise; Finansal gelişim adına önemli adımların atılması için çalışmaların yapıldığı ve bunların orta vadede uygulanmasıyla ilgili hazırlıkların başladığını görüyoruz. Finansal İstikrar alanına baktığımızda aşağıdaki başıklar göze çarpmakta; - Denetleyici teknolojilerin artırılması ve metodolojilerin geliştirilmesi, -Basel komitesinde alınan kararlar doğrultusunda uluslararası hizmet sağlayabilmek adına hazırlıkların yapılması için mevzuat çalışmasının yapılması, katılım finans düzenlemelerin hayata geçmesi ile sektördeki payların arttırı

DİJİTAL BANKACILIK YÖNETMELİĞİ

Resim
 DİJİTAL BANKALARIN FAALİYET ESASLARI İLE SERVİS MODELİ BANKACILIĞI HAKKINDA YÖNETMELİK TASLAĞI YAYINLANDI      Dijitalleşen ve gelişen dünyada fiziki noktalara erişim devam etse de pandemi dönemi ile uzaktan iş yapmaya ve ihtiyaçlarımızı gidermeye alıştık.  Dünyada bir çok ülkede örneği olan dijital bankalar artık ülkemizde de lisanslama ile faaliyet gösterebilecek, hali hazırda dijital banka faaliyetini yürüten örnekleri olsa da sınırların çizildiği bir yönetmelik taslağı yayımlandı. Yayımlanan yönetmelikte dikkat çeken ve önemli olduğunu düşündüğüm noktaları paylaşmak isterim. Faaliyet kısıtları belirlendi ; Dijital bankaların müşterileri yalnızca finansal tüketicilerden ve KOBİ’lerden oluşabilir. Dijital bankalar ana merkez ile ana merkezin bağlı hizmet birimleri dışında teşkilatlanmaya gidemez ve fiziksel şube açamaz.   Faaliyet kısıtları Kurul kararına bağlandı:  Sermayesini iki milyar beşyüz milyon Türk Lirasına çıkarması halinde ya da faaliyet izni aldıktan sonra nakden ve her