Kayıtlar

Ödeme ve Elektronik Para Sektöründe Yeni Oyuncular ile Rekabet Artıyor

Resim
Ödeme ve Elektronik Para Sektöründe Yeni Oyuncular ile Rekabet Artıyor      2019 yılında 6493 sayılı kanun kapsamında faaliyet yürüten kuruluşların düzenlenmesi ve denetlenmesi kanunda yapılan değişiklikle 2020 Ocak itibariyle Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına (TCMB) geçmişti. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) bu süreçte yapılan başvuru ve faaliyet genişletme olarak baktığımızda yaklaşık 8 firmaya izin vermiş ve uzun süredir içeride dosyalar beklemekte idi. 2021 yılında yönetmelik de yapılan değişiklikle başvuru süreci ve şartlarında değişiklik yapılmış bu kapsamda ödeme ve elektronik para kuruluşu olarak faaliyet yürütmek isteyen firmalar dosya ve süreçlerini güncellemeleri gerekmişti.  Uzun süredir lisans konusunda sessiz olan TCMB, 21.08.2022 pazar günü ödeme ve elektronik para kuruluşu olarak faaliyet göstermek konusunda izin bekleyen firmalar ve sektör için tarihi bir gün olarak kayıtlara geçmesini sağladı. TCMB 21.08.2022 tarihli resmi gazetede yayımlanan tebliğ ile 13 E

YENİ DİJİTAL BANKA LİSANSI

Resim
 YENİ DİJİTAL BANKA LİSANSI Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu 29 Aralık 2021 Çarşamba Günü yayınlamış olduğu " DİJİTAL BANKALARIN FAALİYET ESASLARI İLE SERVİS MODELİ BANKACILIĞI HAKKINDA YÖNETMELİK" i le dijital banka lisanaı için şekil ve şartlar ile sermaye yeterliliğini açıklamıştı. Yönetmeliğin yayınlanmasından kısa bir süre sonra BDDK'dan sektörde faaliyet göstermek isteyen firmaların süreçleri hızlıca değerlendirmiş ve faaliyet izinleri için hızlıca aksiyon aldığını vermiş olduğu faaliyet izinleri görüyoruz. BDDK daha önce 2 dijital bankaya lisans vermişti, bugün  ( 12.08.2022 Tarihli) Resmi Gazetede yayımlanan karar ile 3. dijital banka lisansını verdiğini görüyoruz. 31931 sayılı Resmi Gazetede faaliyet izni alan firma T.O.M. Katılım Bankası oldu.      Daha önce verilen lisanslara bakıldığında lisans verilen firmaların dijital katılım bankası olması dikkat çekiyor. Katılım bankasının sektörde oranı ve payı düşünüldüğünde yeni gelen bankalarla birlikte pazar

Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarında Temsilci Unvanı

Resim
 Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarında  Temsilci Unvanı Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları müşterilerine fiziki olarak dokunmak istediği noktalarda kendi ad ve hesabına hareket edecek ve 6493 sayılı kanun ve alt düzenlemeleri doğrultusunda yeterliliğe sahip olan kişi yada firmalar ile faaliyet yürütebilmektedir. Yönetmelikte temsilciyi "Kuruluş adına ve hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişi" olarak tanımlamaktadır. Yönetmeliğin 18. Maddenin 13. fıkrasında temsilci adının değerlendirilmesinde kullanılacak kriterler tanımlanmıştır. Fakat bu kriterlerde unvan bilgisiyle ilgili bir bilgi yer almamaktadır.  Bu gün Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları aldıkları faaliyet izni kapsamında faaliyetlerini yürütmekteler fakat TCMB'da hala başvuruları bulunan ve bu süre içerisinde faaliyet yürütmeyen firmalar bulunurken Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları ile yaptıkları anlaşma doğrultusunda faaliyet gösteren yada Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşu izlenimi veren firmalar m

Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Sermaye, Özkaynak ve Meslek Sorumluluk Sigortası

Resim
  Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarında Sermaye, Özkaynak ve Meslek Sorumluluk Sigortası     01.12.2021 Tarihinde yürürlüğe giren yeni yönetmelikle Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarına intibak süresi vermişti. Verilen bu süre içerisinde Kuruluşların Sermayeleri ile özkaynak ve meslek sorumluluk sigortası İntibak süresinin içerisinde yer alan önemli madde başlıklarından biri.     Gelin yeni tebliğ kapsamında  yapılan düzenleme ile sermaye, öz kaynak ve mesleki yeterlilik sigortalarına göz atalım. SERMAYE Faaliyet izni başlığı alında,  "Madde 11 de yer alan faaliyet izni doğrultusunda “e” fatura ödemeye aracılık hizmeti sunmak için en az 1 milyon TL , Diğer ödeme ödeme hizmetleri sunmak için 2 milyon TL ve elektronik para ihtaç etmek için en az 5 miyon TL her türlü muvazaadan ari ödenmiş sermayesinin olması gerekmektedir" şeklide bilgi vermekte ve sermaye yeterliliğinde bir değişiklik yapılmadığını görüyoruz. ÖZKAYNAK HESAPLAMA  Özkaynak

Tedbirler Yönetmeliği

Resim
  Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının önlenmesine dair tedbirler hakkında yönetmelik değişikliği  24 Şubat 2021 Tarihli ve 31405 Sayılı Resmî Gazete 2. Mükerrer  de yayımlanan TEDBİRLER yönetmeliğinde "yirmibin" ifadesi "yetmişbeşbin" olarak güncellemişti. Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik m.5/1/(b) ile yükümlüler, işlem tutarı ya da birbiriyle bağlantılı birden fazla işlemin toplam tutarı yetmişbeşbin TL veya üzerinde olduğunda kimliğe ilişkin bilgileri almak ve bu bilgilerin doğruluğunu teyit etmek suretiyle müşterilerinin ve müşterileri adına veya hesabına hareket edenlerin kimliğini tespit etmek ve işlemin gerçek faydalanıcısının ortaya çıkarılması için gerekli tedbirleri almak zorunda kılınmıştı. 16 Haziran 2022 Tarihli ve 31868 Sayılı Resmî Gazete yayımlanan değişiklikle "yetmişbeşbin" ifadesi "seksenbeşbin" olarak güncellenmiş oldu.  Güncellenen bu ifade i

Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Raporları

Resim
Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Raporları Ödeme ve Elektronik para kuruluşları 6493 sayılı kanun  kapsamında denetime ve yükümlülükleri bulunmaktadır. Ödeme ve Elektronik para kuruluşlarının faaliyetlerini iç denetim, iç kontrol ve risk birimleri doğrultusunda denetler ve bu denetimleri üst mercilere ve yasal otoritelere (TCMB, MASAK) raporlama yaparlar.  Malumunuz geçtiğimiz yıl aralık ayında " Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Yönetmelik" yayımlanan yeni yönetmelik ile yürürlükten kaldırılmış ve " ÖDEME HİZMETLERİ VE ELEKTRONİK PARA İHRACI İLE ÖDEME  HİZMETİ SAĞLAYICILARI HAKKINDA YÖNETMELİK " için 1 yıl uyum süreci tanınmıştı, T.C. Merkez Bankası geçtiğimiz Günlerde yayınlamış olduğu tebliğ kapsamında yönetmelik ve tebliğ de 28.02.2023 tarihine kadar uzatmış oldu. Bu kapsamda hali hazırda yapılan raporlamaların sıklığı ile yeni denetim süreçleri eklenmiş olup aşağıda paylaşılmıştır. Kurul

FAST LİMİTİ YÜKSELDİ VE TR KAREKOD İLE ALIŞVERİŞ İMKANI

Resim
 FAST LİMİTLERİ YÜKSELTİLDİ VE TR KAREKOD İLE ALIŞVERİŞ BAŞLIYOR FAST Sistemi 8 Ocak 2021 itibarıyla vatandaşın kullanımını açılmış, 7 gün 24 saat para transfer imkanı veren bir sistem olarak TCMB tarafından geliştirilmiştir. FAST Sistemi, 8 Ocak 2021’te yaygın kullanımının yakından izlenmesi amacıyla 50 TL limitli olarak başlatılmıştı. FAST sisteminde üst işlem limiti 29 Ocak 2021 tarihinde 1.000 TL’ye, ardından  4 Ağustos 2021 tarihinde  2.000 TL’ye yükseltilmişti.  FAST Sistemine gösterilen yoğun ilgi ve ödemeler ekosisteminin dinamik gereksinimleri ve  ekonomik süreçler göz önünde bulundurularak para transferlerinde 2.000 TL olan FAST işlem tutar limiti de 21 Şubat 2022 tarihi itibarıyla 5.000 TL ’ye yükseltiliyor. Peki FAST sistemi nedir, nasıl kullanılır? FAST ile EFT‘nin farkı nelerdir? İşte A’dan Z’ye FAST sistemi hakkında merak edilenler, Fast Nedir? FAST (Fonların Anlık ve Sürekli Transferi) Sistemi, Merkez Bankası tarafından yeni işletime alınan anlık ödeme sistemidir. FAST’

Banka, Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının Üye İşyeri Fesih Nedenleri

Resim
Üye İşyeri Fesih Nedenleri      Banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşların fesih süreçlerini uygularken kart sağlayıcı kuruluşların belirlemiş oldukları kurallar uymamaları sebebiyle gerçekleşmektedir. Üye işyerlerinin kart sağlayıcılarının belirlemiş oldukları kurallara uymamaları durumunda banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşları üye işyerinin sözleşmesinin feshini gerektirir ve fesih süreci başlatılmalıdır. Böyle bir durumlarda karşılaşıldığında  banka,  ödeme ve elektronik para  kuruluşuna yansıyan parasal cezalar sözleşme doğrultusunda üye işyerine yansıtılması mümkündür, bu cezaların yansıtılması için sözleşmeye ilgili madde/maddelerin eklenmesi kuruluşların riskini düşürmektedir. Ayrıca sözleşme gereği tek taraflı olarak fesih hakkı kullanmaları durumunda  banka,  ödeme ve elektronik para   kuruluşlarınca fesih nedenleri kart kuruluşlarına bildirmek ve raporlamak zorundadırlar. Bu sebepledir ki üye işyerinin kart sağlayıcılarının kurallarına uymaması nedeniyle sözleşmes

ÖDEME VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARI ÖZ KAYNAK YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Resim
  6493 SAYILI KANUN İle HİZMET VEREN ÖDEME VE ELEKTRONİK PARA KURULUŞLARIN ÖZ KAYNAK YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YENİDEN HESAPLANMASINA DAİR TEBLİĞ YAYINLANDI      2020 yılında hayatımıza giren Covid-19 pandemisiyle finans sektöründe teknolojinin kullanımı ve dijitalleşmenin ne kadar önemli oluğunun anlaşılmasını hızlandırdı. 2013 yılında kanunlaşma ve yasal bir otorite denetimi ile lisanslama sürecine dahil edilen Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşlarının önemli rol aldığını ve pazardaki pastadan pay aldıklarını çıkartmış oldukları ürün ve hizmetlere görmekteyiz. Bu bağlamda TCMB olası müşteri mağduriyetlerin önüne geçmek ve firmaların finansal yeterliliklerini arttırmak üzere bir adım attı. Atılan bu adımla Ödeme ve elektronik Para kuruluşlarının öz kaynak yükümlülüğünün yeninden hesaplanmasına dair tebliğ yayınlanarak risklerin azaltılması ve daha sağlam bir zemine oturtulduğunu görmekteyiz. 22 Ocak 2022 CUMARTESİ Resmî Gazete Sayı : 31727 TEBLİĞ Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından: 1/12/2021  t

Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik

Resim
Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para İhracı ile Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik   M erakla beklenen  Ödeme Ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri Ve Elektronik Para Kuruluşları yönetmeliği 01.12.2021 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi ve 1 yıl uyum süresi tanındı. Yönetmeliği incelediğimde gözüme çarpan ve yeni eklenen yükümlülükleri özetlemeye çalıştım, Keyifli okumalar, İzin Alma Süreci; Ödeme ve Elektronik Para kuruluşu lisans başvuru süreci 2. olarak planlanmış gibi görünsede 3 aşamalı bir adım ile lisans değerlendirmesi yapılacak Faaliyet izni başvurusu yapacak şirket  unvan bilgisi tescil edilmeden önce ilgili formlar ve dilekçeyi Bankaya ileterek başvuru sürecini başlatmalı. Bildirim Dilekçesi ve esas sözleşme taslağı ve başvuruda belirtilen ücret olarak 500.000,00 TL'nin dekontu ile dosya teslim edilir. İstihbarat süreci başlar. İstihbari inceleme süreci olumlu geçen kuruluş için nihai onay aşamasına ilişkin bilgi ve belgeler